3 Langkah Selamatkan Smartphone Jatuh di Dalam Air

9:15:00 PTG
Tiba-tiba sahaja terlepas peranti dari genggaman tangan dan jatuh ke dalam air. Pasti terpinga-pinga dan terdiam seketika. Lebih-lebih lagi jika peranti tersebut dibeli dengan usaha sahaba sendiri untuk mengumpul duit.


Pelbagai persoalan mungkin bermain di minda sahabat apabila smartphone kesayangan tiba-tiba sahaja terjatuh ke dalam air sama ada air terjun, kolam renang, sungai, parit mahupun ke dalam air semasa musim banjir.

3 Langkah Selamatkan Smartphone Jatuh di Dalam Air

Usah khuatir atau bimbang. Cuba ikuti dahulu langkah di bawah dan semoga peranti sahabat dapat diselamatkan daripada mengalami kerosakan yang terlalu serius lalu berfungsi dengan baik kembali.

Bagi yang ingin mencuba, silakan ikuti langkah di bawah:

3 LANGKAH SELAMATKAN SMARTPHONE JATUH DI DALAM AIR


1. Keluarkan peranti daripada air.


Apabila peranti sahabat jatuh ke dalam air, dengan secepatnya keluarkan dahulu peranti tersebut dan jangan dibiarkan peranti tenggelam terlalu lama. Bimbang semakin lama di dalam air, semakin banyak air akan masuk ke dalam komponen smartphone.

2. Cabut bateri.


Setelah mengeluarkan peranti dari kawasan air, cabut bateri peranti tersebut. Selain bateri, tanggalkan juga sim kad dan memori kad dari peranti. Keringkan bateri, simkad dan memori kad dengan kain yang kering dan jangan guna hair dryer.

3. Ambilkan sedikit beras.


Semua komponen tersebut telah ditanggalkan. Lalu ambil beberapa genggam beras bersesuaian dengan saiz hp dan letakkan di dalam bekas bersama-sama dengan peranti. Tenggelamkan badan peranti dengan beras tersebut.
Cara Menyelamatkan HP jatuh ke dalam air
Beras akan menyerap air yang ada di dalam komponen peranti. Biarkan selama 1 atau 2 hari.

Jangan Lakukan Perkara Berikut:


1. Cas peranti ketika keadaan basah.
2. Goncangkan peranti.
3. Meniup ke dalam peranti.

Demikian tip 3 Langkah Selamatkan Smartphone Jatuh di Dalam Air. Semoga bermanfaat.

Artikel Terkait

Previous
Next Post »

Terima kasih memberi komen di laman OMyDroid. Sila kunjungi lagi :) EmoticonEmoticon