Cara Mengurangkan Penggunaan Data Whatsapp

12:26:00 PTG
Cara Mengurangkan Penggunaan Data Whatsapp. Tidak semua pengguna peranti Android mempunyai kemampuan untuk membeli langgan internet yang besar GB setiap bulan. Ada yang sekadar mampu menggunakan langganan basic dan ada yang hanya mampu membeli pakej biasa.

Lebih-lebih lagi, kini pelbagai laman sosial telah diperkenalkan dan digunakan oleh sahabat. 1 GB bukanlah satu jumlah yang besar. Kuota boleh habis sekejap sahaja. Mungkin tak sampai seminggu, 3 hari mahupun sehari.

Bagi melakukan sedikit penjimatan di dalam aplikasi Whatsapp, di bawah ini saya akan berkongsi mengenai, cara untuk mengurangkan penggunaan data Whatsapp yang hanya memerlukan sedikit pengubahsuaian di bahagian setting Whatsapp.

Cara Mengurangkan Penggunaan Data Whatsapp:

1. Buka aplikasi Whatsapp dan pergi ke bahagian Setting.
2. Tap pada Chat Setting.
3. Tap pada Media Auto-Download. Terdapat tiga pilihan yang akan muncul iaitu Images, Audio dan Videos.
4. Tap pada mana-mana pilihan tadi dan setkan kepada Never jika anda ingin menyekat media di muat turun secara automatik.
5. Siap! 

Selepas ini, apa sahaja video atau gambar yang dihantar tidak akan dimuat-turun secara automatik lagi dan memerlukan anda untuk memuat turunnya sendiri secara manual. Mudah bukan? :D

Cara Mengurangkan Penggunaan Data Whatsapp

Semoga mini tip ini dapat membantu sahabat untuk melakukan lebih penjimatan sepanjang menggunakan aplikasi Whatsapp. Harap berguna. Silakan share :D

Artikel Terkait

Previous
Next Post »

Terima kasih memberi komen di laman OMyDroid. Sila kunjungi lagi :) EmoticonEmoticon