Cara Memindahkan Contact ke Sd Card (Android)

11:41:00 PG
Bimbang kenalan di dalam peranti hilang begitu sahaja? Apa kata sahabat membuat backup terlebih dahulu sebelum terlambat pada hari kemudian. Mungkin tersalah delete ataupun tersilap edit membuatkan sahabat khuatir untuk mencari semula nombor tersebut.

Backup contact ini juga perlu dilakukan sebelum membuat format ke atas peranti sahabat kerana setelah format dijalankan, semua kenalan di dalam memori smartphone juga akan terpadam. Selain boleh membuat backup ke akaun GMail, apa kata sahabat backup juga ke dalam SD Card.

Bagi yang ingin mencubanya, silakan ikuti langkah di bawah:

CARA MEMINDAHKAN CONTACT KE SD CARD ANDROID


1. Pergi ke Contacts > Buka Menu > Pilih Import/Export 
2. Tap pada Export to Sd Card dan prosesnya akan bermula.
* Sesetengah smartphone pilihannya adalah Export to storage device, tap pada Export to storage device, pada bahagian storage pilih SD Card

Cara Memindahkan Contact ke Sd Card (Android)

3. File yang telah dibackup juga dapat direstore semula ke dalam peranti, pergi ke File Manager > Pilih Fail yang disimpan (format .vcf) > Import Contacts

Cara Memindahkan Contact ke Sd Card (Android)

Mudah kan? Tanpa memerlukan sebarang bantuan daripada aplikasi luar, kenalan di dalam peranti dapat dipindahkan ke dalam SD Card dengan jayanya. Jika sahabat merasakan tip kali ini memberi menfaat, silakan share juga kepada rakan-rakan yang lain.

Demikian sahaja tutorial Cara Memindahkan Contact ke Sd Card (Android), semoga bermanfaat dan jika ada sebarang persoalan boleh meninggalkan komen di ruangan bawah post ini.

Artikel Terkait

Previous
Next Post »

Terima kasih memberi komen di laman OMyDroid. Sila kunjungi lagi :) EmoticonEmoticon