3 Aplikasi Android Anda Perlu Uninstall Sekarang Juga

6:11:00 PTG
Aplikasi Android Yang Perlu Uninstall Sekarang Juga. Ada aplikasi yang jika dibuang daripada peranti Android tidak memberi kesan buruk yang besar kepada peranti tersebut. Malah, berkemungkinan prestasinya makin meningkat daripada biasa.

Selain memakan ruangan memori dalaman yang tinggi, malah ada juga aplikasi yang menggunakan RAM yang begitu banyak sehingga menyebabkan prestasi Android dan jangka hayat bateri peranti menurun sehingga berlakunya lag, reboot sendiri, overheat dan sebagainya.

APLIKASI ANDROID ANDA PERLU UNINSTALL SEKARANG JUGA


1. Facebook


Facebook ialah sebuah laman sosial yang dapat menghubungkan sahabat dengan rakan-rakan yang lain dengan menggunakan sambungan internet. Melalui aplikasi ini juga, sahabat boleh mendapat notifikasi mengenai hari jadi, berita terkini dan perkara viral yang sedang berlaku.

Namun, aplikasi ini amat memerlukan ruangan memori dan penggunaan RAM yang amat tinggi. Kesannya, jangka hayat bateri juga akan cepat menurun dan Android mengalami lag dan kadang-kadang keluarnya amaran App Stop Working.

Jika dibuang FB, aplikasi apa yang nak digunakan? Sebagai Alternatif, sahabat boleh menggunakan Browser ataupun Facebook Lite yang boleh dimuat turun di PlayStore.

3 Sebab Kenapa Anda Perlu Uninstall Facebook

3 Aplikasi Android Anda Perlu Uninstall Sekarang Juga

2. Default Browser


Browser atau pelayar asal yang telah disediakan di dalam peranti Android biasanya mempunyai fungsi yang amat terhad. Namun, ada sesetengah peranti sudah diinstall Chrome sebagai default Browser.

Bagi yang belum mempunyai Chrome dan hanya mempunyai browser asal, sahabat boleh memuat turun pelayar lain di Playstore seperti Mozilla, CM Browser, Dolphin, Chrome Beta dan sebagainya. Setelah selesai muat turun, disable browser default sahabat. Pergi ke Setting > Application > Tap pada browser yang tidak mahu digunakan > Disable.

Alternatif Google Chrome
3 Aplikasi Android Anda Perlu Uninstall Sekarang Juga
CM Browser juga salah satu pelayar yang terbaik.

3. Clean Master ( Atau sebarang aplikasi Cleaning)


Melalui penggunaan aplikasi pembersih, memang tidak dinafikan akan membantu untuk membersihkan fail-fail yang tidak diperlukan. Sebenarnya, cached data boleh dibersihkan secara mudah oleh sahabat tanpa perlu memuat turun aplikasi cleaning dari PlayStore.

Mudah sahaja. Tap pada Setting > Storage > Cached Data dan satu pop up akan keluar, pilih Yes. Aplikasi pembersih ini juga mempunyai keburukannya, antaranya menggunakan kuasa bateri yang tinggi dan memakan kuota mobile data sahabat melalui pengiklanan di dalam aplikasi.

3 Aplikasi Android Anda Perlu Uninstall Sekarang Juga

Apa lagi aplikasi yang perlu dibuang?


Sahabat boleh membuang aplikasi yang jarang sekali digunakan, memakan banyak RAM dan bateri serta aplikasi yang sentiasa close dengan sendiri sehingga membuatkan peranti menjadi hang dan tertutup dengan sendirinya.

Demikian perkongsian 3 Aplikasi Android Anda Perlu Uninstall Sekarang Juga. Semoga bermanfaat.

Artikel Terkait

Previous
Next Post »

Terima kasih memberi komen di laman OMyDroid. Sila kunjungi lagi :) EmoticonEmoticon