3 Cara Melajukan Cas Smartphone Anda

8:57:00 PG
Peranti Android tak penuh-penuh dan lambat daripada kebiasaan apabila mengecas? Mungkin ada beberapa perkara yang menghalang peranti sahabat daripada mengecas dengan laju dan melambatkan proses pengaliran masuk tenaga menjadi amat rendah.

3 Cara Melajukan Cas Smartphone Anda

Baiklah, bagi yang ingin mencuba tip 3 Cara Melajukan Cas Smartphone Anda silakan ikuti tip di bawah:

3 CARA MELAJUKAN CAS SMARTPHONE ANDA


1. Menggunakan Cas Original


Kebiasaannya, apabila sahabat membeli sesebuah peranti Android, cas turut akan diberi di dalam kotak. Guna cas tersebut untuk mengecas smartphone sahabat. Namun, masalah akan timbul apabila cas tersebut mengalami kerosakan atau hilang.

Oleh itu, pastikan sahabat membeli cas yang lebih berkualiti dan jika berkemampuan beli pengecas original daripada centre smartphone yang diguna. Contohnya centre Oppo, Samsung, Sony, Lenovo dan sebagainya. Mungkin sedikit mahal tetapi ada faedahnya.

Kenapa perlu mendapatkan charger berkualiti dan original? Charger yang digunakan ada kala membekalkan tenaga cas yang berbeza kepada smartphone semasa mengecas. Ada yang membekalkan tenaga yang tinggi ada yang rendah. 

Bagi mengukur tahap bekalan tenaga yang disalurkan ke smartphone semasa mengecas, sahabat boleh memuat-turun aplikasi Ampere di Playstore. Cara menggunakannya mudah sahaja. Buka aplikasi tersebut, sambung pengecas dan kadar kemasukan tenaga akan ditunjukkan.

2. Menghidupkan Aeroplane Mode


Fungsi Aeroplane Mode akan menutup wifi dan fungsi sim kad sahabat. Jika fungsi ini dihidupkan, tenaga yang perlu digunakan oleh smartphone semasa mengecas juga dapat dikurangkan. Tenaga yang masuk akan lebih tinggi.

Bagaimana nak menghidupkan fungsi Aeroplane Mode? Ada smartphone yang sudah disediakan shorcut di bahagian notification panel. Slide sahaja ke bawah dan tekan pada icon Aeroplane Mode (berbentuk kapal terbang).

Fungsi ini juga boleh dihidupkan dengan menekan lama-lama pada button on/off. Pilihan akan keluar dan tap pada Aeroplane Mode.

3. Jangan Bermain Games ketika Peranti Dicas


Permainan pada smartphone ada yang menggunakan tenaga yang amat tinggi. Penggunaan RAM yang tinggi turut akan memerlukan tenaga yang kuat untuk memprosesnya menyebabkan tenaga keluar lebih tinggi berbanding tenaga masuk.

Sahabat juga akan perasan, untuk naik ke 1% pun mengambil masa sangat lama. Selain penggunaan RAM, grafik yang perlu diproses semasa bermain game juga memerlukan tenaga yang lebih dan menurunkan kadar kemasukan tenaga cas ke peranti sahabat.

Oleh itu, biarkan dahulu peranti dicas sebelum menggunakannya. Selepas dicas barulah digunakan untuk bermain games, menonton video, mendengar lagu dan sebagainya yang memerlukan penggunaan tenaga yang tinggi.

Demikian dari saya 3 Cara Melajukan Cas Smartphone Anda, maafkan saya jika ada sebarang kekurangan dan semoga bermanfaat.

Artikel Terkait

Previous
Next Post »

Terima kasih memberi komen di laman OMyDroid. Sila kunjungi lagi :) EmoticonEmoticon