3 Sebab Kenapa Anda Perlu Uninstall Facebook

12:08:00 PTG
Tip kali ini OMyDroid ingin berkongsi 3 Sebab Kenapa Anda Perlu Uninstall Facebook. Umum mengetahui, FB ialah salah satu platform laman sosial yang amat popular pada masa ini. Boleh dikatakan kebanyakan daripada kita mempunyai akaun Facebook masing-masing.

Namun, timbul juga masalah selepas pengguna memuat-turun aplikasi Facebook ini di PlayStore. Peranti menjadi semakin perlahan, masalah hang dan sebagainya. Ujikaji ini telah saya lakukan sendiri, selepas membuang aplikasi ini dari smartphone, ternyata performance agak berbeza.

Bagi sahabat yang ingin mengetahui sebab-sebabnya, silakan baca entri di bawah:

3 SEBAB KENAPA ANDA PERLU UNINSTALL FACEBOOK


1. Mengganggu Prestasi Android 


Walaupun saiz aplikasi Facebook hanyalah sekitar 25MB, namun aplikasi ini amat banyak menggunakan data dan RAM smartphone sahabat. 

Masalah ini timbul lebih-lebih lagi kepada sahabat yang menggunakan peranti lama yang mempunyai saiz RAM yang kecil dan meyebabkan berlakunya loading yang sangat lama ketika ingin membuka aplikasi ini.
3 Sebab Kenapa Anda Perlu Uninstall Facebook
Contoh Penggunaan RAM.

Akibat penggunaan RAM yang tinggi, masalah kecepatan kehabisan bateri juga berlaku. Bagi memproses RAM pada tahap yang tinggi, kadar penggunaan bateri yang tinggi juga diperlukan. Cuba sahabat uninstall dan lihat perbezaannya sebelum dan selepas install aplikasi Facebook.

Bagi sahabat yang mempunyai smartphone storage internalnya yang kecil, akan timbul pula masalah tidak dapat memuat turun aplikasi lain kerana ketidakcukupan ruang untuk disimpan. Data yang digunakan begitu banyak sekali.
3 Sebab Kenapa Anda Perlu Uninstall Facebook
Contoh Penggunaan Data

2. Ada alternatif lain- Melayari Facebook Melalui Pelayar (Browser)


Buat sahabat yang masih ingin menggunakan laman sosial Facebbok ini, usah khuatir kerana Facebook juga boleh dilayari melalui pelayar internet seperti Chrome, Mozilla dan CM Browser. Mungkin akan ada beberapa kekurangan berbanding aplikasi Facebook yang sebenar.

Namun, bagi mengelakkan berlakunya masalah gangguan prestasi ke atas Android sahabat, alternatif ini boleh digunakan. 

3. Penggunaan Mobile Data Yang Tinggi


Bagi sahabat yang menggunakan mobile data yang limited, pasti menjadi masalah apabila pembelian internet habis begitu sahaja. 500MB yang baru dilanggan tak mustahil boleh habis begitu sahaja dalam masa satu hari.

Fungsi Auto-Play Video yang diperkenalkan oleh Facebook juga menyebabkan berlakunya penggunaan mobile data yang begitu tinggi sedangkan video tersebut tidak mahu ditonton oleh pengguna. Namun, sahabat boleh mematikan fungsi video dimain secara automatik ini.

3 Sebab Kenapa Anda Perlu Uninstall Facebook
Bagaimana keputusan anda?

Selepas membaca penerangan di atas, adakah sahabat ingin mencuba untuk uninstall Facebook? Demikian perkongsian 3 Sebab Kenapa Anda Perlu Uninstall Facebook. Semoga bermanfaat.

Artikel Terkait

Previous
Next Post »

Terima kasih memberi komen di laman OMyDroid. Sila kunjungi lagi :) EmoticonEmoticon