3 Jenis Pengguna Android Menurut OMyDroid

10:55:00 PG
3 Jenis Pengguna Android Menurut OMyDroid. Android ialah sebuah sistem operasi yang amat popular pada ketika ini. Kebanyakan peranti juga dijalankan oleh sistem operasi Android membuatkan pengguna Android mempunyai pelbagai ragam dan sikap masing-masing.

Peranti Android juga mampu dimiliki tidak kira oleh golongan berusia mahupun remaja. Harga yang mampu milik membuatkan semakin hari semakin ramai pengguna menggunakan peranti Android. Ada yang membeli peranti Android berharga ribuan ringgit dan ada yang mengikut kemampuan.

Bagi yang ingin mengenali 3 Jenis Pengguna Android, silakan meneruskan pembacaan.

3 JENIS PENGGUNA ANDROID MENURUT OMYDROID


1. Pengguna Baharu (Newbie)


Ada dalam kalangan sahabat mungkin pertama kali membeli dan menggunakan peranti Android membuatkan sedikit janggal. Golongan ini berkemungkinan hanya menggunakan peranti bagi tujuan mesej, membuat panggilan, berwhatsapp dan hanya perkara-perkara asas.

Keadaan ini mungkin disebabkan kerana kurang lagi mengetahui fungsi-fungsi lain yang terdapat di dalam peranti Android. Mereka juga akan memuat turun aplikasi yang popular dan menjadi bualan dalam kalangan rakan-rakan sahaja. Apabila nampak rakan-rakan bermain, barulah ingin mencuba.

3 Jenis Pengguna Android Menurut OMyDroid

Kadang-kadang, bagi golongan newbie juga mereka terpinga-pinga ingin mencari di manakah kesemua aplikasi mereka berada. Mungkin sebelum ini mereka pernah menggunakan peranti lain yang hanya perlu slide ke tepi bagi mencari menu berbanding Android yang kebanyakannya perlu menekan button menu terlebih dahulu.

2. Pengguna Yang Sentiasa Ingin Mencuba 


Lama kelamaan selepas menggunakan peranti Android, golongan newbie mungkin akan menjadi seorang pengguna yang selalu ingin mencuba perkara baharu melalui peranti mereka. Ada yang sentiasa melakukan pengubahsuaian setting untuk melajukan Android, menjimatkan penggunaan bateri dan sebagainya.

Golongan ini juga mungkin menjadi rujukan apabila peranti kawan-kawannya mempunyai masalah dan perlu dibaiki segera. Bagi kerosakan software mungkin tidak menjadi masalah untuk membaiki tersebut contohnya kawan meminta tolong format peranti kepunyaan mereka.

3 Jenis Pengguna Android Menurut OMyDroid

Bagi yang lebih advance pula, mereka akan mencuba untuk melakukan proses Root peranti mereka dan mengubahsuai peranti mengikut kehendak sendiri. Melakukan unlockbootloader, memasukkan ROM lain, membuang bloatware dan sebagainya yang masih belum diketahui oleh pengguna newbie.

Golongan ini juga akan melalui peranti mereka tidak dapat di on, hanya keluar paparan skrin hitam, kehilangan Google Play Store dan sebagainya masalah yang muncul, Tetapi, masalah ini mungkin berlaku kerana gagal untuk melakukan pengubahsuaian ke atas Android mereka.

Namun, semua itu akan menjadi pengajaran kepada mereka dan penyelesaian akan dicari di enjin carian Google atau bertanya kepada yang lebih pakar. Lama-kelamaan akan menjadi semakin pakar untuk mengubahsuai Android/

3. Pengguna Android Yang Tahu Segalanya


Golongan ini adalah kumpulan yang sentiasa mengikuti isu-isu semasa berkaitan sistem operasi Android, peranti baharu yang bakal dikeluarkan, aplikasi yang sedang popular dan sebagainya yang berkaitan dengan Android. Mereka juga menjadi rujukan rakan-rakan untuk mendapatkan info.

Minat yang mendalam terhadap dunia teknologi mungkin menyebabkan sahabat termasuk dalam golongan ini. Ada yang sanggup melanggan majalah bulanan bagi mengikuti perkara terkini berkaitan teknologi dan Android.

3 Jenis Pengguna Android Menurut OMyDroid

Bagi yang lebih berkemampuan untuk membuat langganan internet, mereka mungkin akan melayari YouTube dan mengikuti channel YouTube popular berkaitan teknologi, Contohnya seperti channel MKBHD, Android Authority, Beginners Tech dan Tim Schofield (Qbking77).

Demikian perkongsian 3 Jenis Pengguna Android Menurut OMyDroid. Semoga semuanya bermanfaat. Apa pula pandangan sahabat, masih adakah golongan lain?

Artikel Terkait

Previous
Next Post »

1 comment:

Write comment
CIK TOM
AUTHOR
17 Februari 2016 pada 11:42 PTG delete

cik tom golongan yang ke 2..yang sentiasa ingin mencuba..hehe

Reply
avatar

Terima kasih memberi komen di laman OMyDroid. Sila kunjungi lagi :) EmoticonEmoticon